Volkswagen heeft in Nederland afgelopen maand fors meer nieuwe auto’s aan de man gebracht. Dat komt vooral omdat leaserijders massaal voor auto’s gaan die dit jaar voor het laatst in een lage bijtellingscategorie voor de inkomstenbelasting vallen.
Er werden in totaal 5684 nieuwe VW’s op kenteken gezet, tegen 3505 in november vorig jaar. Dat het Duitse autoconcern recent in een groot emissieschandaal verzeild raakte, is in de verkoopcijfers niet terug te zien.
Volgens autobrancheorganisatie Bovag danken de Duitsers de forse verkoopplus aan de nieuwe bijtellingsregels. In januari gaat het bijtellingspercentage voor veel lease-auto’s omhoog. De fiscus gaat vooral plug-inhybrides meer belasten. Dat zijn auto’s die een accu hebben die kan worden opgeladen maar die ook gewoon op benzine of diesel kunnen rijden.
Het gevolg is dat mensen die nog graag zo’n wagen willen, deze massaal voor het eind van het jaar aanschaffen. Er werden in november daarom uitzonderlijk veel Golfs en Passats verkocht.
Piek verkopen Volkswagen in najaar
Wat volgens Bovag ook meespeelt is dat veel van de vorige maand verkochte auto’s al eerder dit jaar zijn besteld. Het duurt vaak even voor een nieuwe wagen geleverd kan worden.
De Nederlandse autoverkopen trokken in november over de gehele linie aan, niet alleen bij marktleider Volkswagen. Ook bijvoorbeeld bij Volvo, Peugeot en VW's dochter Audi werden stevige plussen genoteerd.
Dealers leverden 40.516 nieuwe personenwagens af. Dat is ruim een kwart meer dan in november vorig jaar. Bezien over de eerste elf maanden staat de teller dit jaar op ruim 380.000 nieuwe auto's, dik 8 procent meer dan twaalf maanden terug.
De branche denkt dat er in 2015 ongeveer 415.000 nieuwe auto’s worden verkocht. Dat is een stuk meer dan vorig jaar, maar nog altijd ruim onder het niveau van de afgelopen decennia. In 2014 bereikten de autoverkopen in ons land met ruim 387.000 stuks nog het laagste peil in 45 jaar.
De verwachtingen voor volgend jaar zijn niet heel hooggespannen. Bovag en RAI Vereniging houden het voorlopig op 400.000 auto's. De verkoop van plug-inhybrides die nu massaal de showrooms uitrollen, valt door de bijtellingsveranderingen volgend jaar waarschijnlijk weer flink terug.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl